Obyvatelé ulic Šrámkova, Vrchlického, Bezručova, Mánesova, Švabinského a Zátopkova obdrželi společně se srpnovým vydáním Hřebečského zpravodaje dotazník ke zjištění preferencí, požadavků a návrhů k dopravnímu řešení lokality. Cílem je zklidnění provozu a zvýšení bezpečnosti chodců. Dotazník byl doručen na 81 adres, obyvatelé měli možnost odevzdat jej vyplněný do schránky obecního úřadu, nebo zaslat mailem. Pokud bylo doručeno více reakcí od téhož respondenta, byla takový vstup započítán pouze jednou. Celkem bylo vyhodnoceno 29 odpovědí.
První část průzkumu se dotazovala na celkovou úpravu provozu. Možné varianty jsou vyznačená obytná zóna, nebo zóna s nejvyšší dovolenou rychlostí 30 km/h. 21 respondentů podpořilo značení obytné zóny, 8 jich preferovalo „zónu 30“, 3 z nich by volili variantu doplněnou navíc o výstražnou značku Pozor děti. Navrhováno bylo v průzkumu opakovaně také doplnění značek upozorňujících na přednost zprava před křižovatkami.
Hlavní myšlenkou obytné zóny je odstranění tradičního dělení uličního prostoru na vozovku a chodník a vytvoření společné plochy, kterou mohou v celé šířce používat lidé k chůzi nebo děti k hrám. Průjezd automobilu je možný pouze nízkou rychlostí (do 20 m/h), řidič přitom musí dbát zvýšené ohleduplnosti vůči chodcům. Stání automobilů je ale v obytné zóně dovoleno výhradně na místech označených jako parkoviště. V lokalitě by tedy bylo nutné důsledně vyznačit parkovací plochy, a s ohledem na normované rozměry parkovacích stání by míst pro odstavení vozidel ubylo. Pokud se k problematice parkování občané v dotazníku vyjádřili, snížení počtu míst se neobávají nebo ho nevidí jako problém (snížení počtu parkovacích míst je nesmysl; není pravda; většina lidí parkuje svá vozidla na dvoře/v garáži, ti, kteří ne, však většinou tu možnost mají). V komentářích se objevil i návrh na přiřazení parkovacích míst k jednotlivým číslům popisným.
V některých místech jsou nyní instalovány zpomalovací prahy, které mají zklidnit dopravu, představují ale určitou hlukovou a emisní zátěž. K jejich zachování nebo naopak odstranění se občané vyjádřili takto: 23 z 29 respondentů je pro zachování, nebo i navýšení počtu retardérů (klidně více retardérů; přidat do Bezručovy do zatáček; přidat před křižovatku Vrchlického x Mánesova; doplnit retardér v Bezručově ulici na konci řadových domů z kopce před zatáčkou; navýšit v ulici Bezručova a Zátopkova).
Dále byla navržena úprava prahů (ulice Šrámkova – betonové retardéry vyšší), nebo odstranění retardérů pouze v případě, že se doprava zklidní jiným způsobem (parkovacími místy umístěnými tak, aby se zabraňovalo přímému (rychlému) průjezdu - zde se nabízí vytvoření "šikan" prostřídáním parkovacích míst na obou stranách ulice, případně jejich doplněním zelení). V návrhu na odstranění byl zmíněn konkrétně retardér u křižovatky Šrámkova x Opletalova.
Dále se v rámci komentářů objevil tip na instalaci rychlostních radarů, nebo zavedení jednosměrného provozu v ul. Bezručova nebo dokonce v celé lokalitě, což jsou návrhy, která se objevily již dříve, byly ale posouzeny jako nevhodné s ohledem na cíle, kterých má být úpravou dosaženo, a komfort obyvatel.
Výsledek průzkumu, včetně všech doplňujících komentářů a návrhů občanů, bude společně s požadavky obce předán jako podklad pro vytvoření projektu dopravního řešení, který bude vycházet z potřeb lokality a platné legislativy. Projekt bude následně projednán na zasedání zastupitelstva.
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
29
|
30
|
1
|
2
|
3 |
4
|
5 |
6
|
7
|
8
|
9
|
10 |
11
|
12 |
13
|
14
|
15
|
16
|
17 |
18
|
19 |
20
|
21
|
22
|
23
|
24 |
25
|
26 |
27
|
28
|
29
|
30
|
31 |
1
|
2 |